środa, 1 stycznia 2014

Rosyjskie bajki i baśnie animowane

Ostatnio przeczytałam cudowną książkę Eowyn Ivey "Dziecko śniegu", którą polecam  z całego serca, zwłaszcza na długie, zimowe wieczory. Jest to niesamowicie klimatyczna opowieść  inspirowana starą rosyjską baśnią o małżeństwie bardzo pragnącym dziecka.
Pewnego wieczoru para lepi ze śniegu dziewczynkę..a ta niespodziewanie ożywa i w każdą zimę odwiedza swych przybranych rodziców.
Jednak nie o tej książce będę dziś pisać, chociaż jest niewątpliwie jedną z najlepszych pozycji, jakie ostatnio czytałam. Wspomniałam o niej, bo stała się impulsem do poszukiwań owej rosyjskiej baśni, która zainspirowała autorkę powieści, a jest nią "Śnieżynka" (tudzież "Śniegoruczka"). Niestety baśń w wersji książkowej jest niedostępna w sprzedaży internetowej, być może kiedyś trafię na nią w antykwariacie albo na allegro, a może ktoś umieści ją na swoim blogu :-) Postanowiłam więc sprawdzić wersję filmową i ..przepadłam na parę wieczorów. Dokopałam się do tylu cudownych animowanych bajek rosyjskich, z których część znałam w dzieciństwie i oglądałam, a część obejrzałam dopiero teraz. Muszę powiedzieć, że jestem pod ogromnym wrażeniem przede wszystkim animacji z lat 50-tych stworzonych w moskiewskim studio filmów animowanych  "Sojuzmultfilm". Podczas gdy rosyjskie kreskówki kojarzą nam się przede wszystkim z "Wilkiem i zającem" jest jeszcze mnóstwo cudnych bajek do odkrycia. Animacje są prześliczne - taki socjalistyczny Disney, ale w bardzo dobrym wydaniu :-)

W baśniach pojawiają się rosyjskie motywy ludowe, np. w zdobieniach chatek, naczyń i innych przedmiotów lub strojach:








Na youtubie można znaleźć sporo bajek rosyjskich, nawet z polskim lektorem (niestety rzadko). Umieszczę parę linków, a jeśli bajki Wam się spodobają zachęcam do dalszych poszukiwań. 

Oto bajka o siostrzyczce i nieposłusznym braciszku z polskim lektorem:






A tu wspomniana Śniegoruczka. Jeśli nie znacie rosyjskiego tak jak ja to można włączyć napisy po angielsku:
 





Bardzo polecam także "Bajkę o carze Sałtanie" - niestety nie dokopałam się do wersji z polskim lektorem, ale znalazłam wersję z angielskimi napisami, bardzo ładna bajeczka napisana przez Aleksandra Puszkina: 




Mój absolutny faworyt to "Dwanaście miesięcy" - bajkę tą znam z dzieciństwa, prawie co wieczór molestowałam babcię, żeby mi ją opowiedziała :-). Bajka jest z angielskimi napisami, ale jeśli ktoś bardzo chce to mogę udostępnić wersję z polskim lektorem ;-) A i przy okazji parę innych bajeczek..




Polecam jeszcze bajki p.t "Szkarłatny kwiat" i "Królowa Żabka" - w razie co mogę udostępnić wersję z polskim lektorem.

Jeśli możecie polecić jakieś fajne bajki rosyjskie będę wdzięczna - zaraziłam się nimi :-) 

P.S. Z ostatniej chwili - "Bajka o królewnie i siedmiu rycerzach" czyli rosyjska wersja "Królewny Śnieżki" :-)


47 komentarzy:

  1. Animowane rosyjskie baśnie są przepiękne. Z perspektywy czasu rzekłabym nawet, że ładniejsze od disneyowskich. Nie pamiętam jakie bajki rosyjskie oglądałam w dzieciństwie (nie mówiąc o 'Wilk i zając'), ale wydaje mi się, że znam '12 miesięcy'. Z innymi bajkami trudno mi powiedzieć, bo mam jedną książkę z baśniami rosyjskimi, a i na pewno, gdy byłam dzieckiem gdzieś jeszcze oprócz domu się zetknęłam z innymi rosyjskimi (radzieckimi?) książkami dla dzieci (siostra cioteczna do dzisiaj ma bajki Puszkina).

    OdpowiedzUsuń
  2. Też bardzo podobają mi się te animacje, bardzo zdolnych rysowników mieli w tym ZSSR ;-) Jeśli chodzi o książki to w dzieciństwie miałam "Bajkę o carze Sałtanie" - przepięknie ilustrowaną, kiedyś wrzucę na bloga. A na ostatnie Mikołajki dostałam zbiór baśni rosyjskich "Ognisty ptak" - przepiękne bajki i jeszcze piękniejsze ilustracje.
    A wracając do animacji to nie wiem czy zwróciłaś uwagę, że kanon kobiecej urody w Rosji różnił się od tego zachodniego. Kobiety nie były takimi patykami, nikt nie robił im super szczupłej talii - były po prostu prawdziwe...

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie przyjrzałam się kobietom, ale masz rację, jak tak teraz o tym pomyślę, to rzeczywiście, kobiety są śliczne, a jednak niewieszakowate. :)

    Ten 'Ognisty ptak' http://o-ksiazkach-dla-dzieci.blogspot.com/2013/10/ognisty-ptak.html czy inne wydanie? Ja wczoraj to wydanie widziałam w antykwariacie. Nie wiem ile kosztował, ale to tani antykwariat, więc pewnie miał fajną cenę. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam rosyjskie baśnie, ale tych animowanych nie znam. Te ilustracje, ornamenty, sprzęty, domy, ubrania, sokoły, kościeje nieśmiertelne, baby Jagi w stępie poganianej tłuczkiem - miodzio!

    OdpowiedzUsuń
  5. Koniecznie obejrzyj którąś, ja się zakochałam :-) No i Dziadek Mróz też się często pojawia w bajkach wystrojony w śnieżny płaszcz, jak to się kiedyś mówiło jak szczur na otwarcie kanału ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. mam to samo 3 dzień oglądami nawet śladowa znajomość języka mi nie przeszkadza, bo mimika jest oddana bardzo dobrze i te piękno detali:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Rosyjskie baśnie może kryją ten niezwykły czar w swojej prostocie - nie są przesadzone, za to utrzymane we wspaniałej atmosferze. Z dzieciństwa pamiętam, jak babcia opowiadała mi baśń o Koniku Garbusku, ostatnio zaś znalazłam książkowe wydanie w starych rzeczach mojej mamy... muszę przyznać, że to jedna z najlepszych historii, jakie znam!

    PS znalazłam właśnie takie wydanie: http://cdn2.asteroid.pl/c6/a.swistak.pl/216/579/216579965_1024.jpg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Konika Garbuska pamiętam jako bajkę wyświetlaną projektorem do slajdów. Zapomniane urządzenie, a ile magii i radości przy tym było :-)

      Usuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  9. Pani Elizuniu, droga Pani Elizuniu,
    Pani blog przywraca mi wiarę, że nie zwariowałam. Uwielbiam, kocham bajki i baśnie rosyjskie (radzieckie). Ich czaru, klimatu i jakże ważnych treści nie da się zapomnieć. A ja, od kilku dni przeszukuję całą sieć... Trafiłam tutaj i zapaliła się iskierka nadziei. Pani Elizuniu, wymarzyłam sobie, że w te nadchodzące święta zorganizuję moim dzieciom (troszeczkę już dorosłym:) seans "prawdziwych" bajek. Napisała Pani, że może udostępnić baśń "Dwanaście miesięcy" w polską wersją językową. Byłabym szczęśliwa, gdyby zechciała mi Pani pomóc. Cudem będzie (i ogoromnym szczęściem dla mnie) jeśli mówi Pani o wersji fabularnej, ale jeśli chodzi o animowaną to także z ogromną przyjenością obejrzę. To całe moje dzieciństwo...... A urządzenie - projektor do bajek także miałam i do tego całe pudło rolek z bajakami.... to były czasy... aż łezka się kręci w oku. Pozdrawiam gorąco i liczę na jakąś wiadomość. Najgorsze, że nie wiem jak się z Panią skontaktować :(

    OdpowiedzUsuń
  10. Pani Anno, dopiero przeczytałam Pani komentarz. Proszę mi podać swój adres mailowy, a prześlę bajeczki. Co prawda już po świętach, ale zima ciągle trwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chciałabym,też i ja przyłączyć się do prośby o przesłanie baśni rosyjskich,uwielbiam oglądać bajki a jestem starszego pokolenia nie znam angielskiego,a tłumaczonych bajek rosyjskich jest bardzo mało.Bardzo byłabym wdzięczna za przesłanie przetłumaczonych rosyjskich baśni

      Usuń
    2. adres mailowy dla piko piko2@onet.eu

      Usuń
    3. Czy ja również mógłbym liczyć na link do tych świetnych bajek? Adres to Kamolol765@wp.pl Z góry dziękuję ;)

      Usuń
    4. z nieba mi Pani spada :) poproszę również o link do "Dwunastu miesięcy" z polskimi napisami lub lektorem (mam nadzieję, ze nie jest w angielskiej wersji językowej bo jakoś nie są kompatybilne na mój wzrok i słuch ;)). Z góry dziękuję tflilias@gmail.com

      Usuń
    5. trochę czasu minęło od napisania postów, ale spróbuję się podłączyć z prośbą o linki do rosyjskich bajek.
      breta@tlen.pl
      dziękuję

      Usuń
    6. Ja również poprosiłabym o linki do rosyjskich bajek z różnych źródeł. W tłumaczeniu z rosyjskiego mogłabym pomóc, bo na co dzień jestem tłumaczem języka rosyjskiego. Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za taki wspaniały blog. :) Mój adres email: drozdsylwia@onet.pl Nie ma chyba piękniejszych animacji niż rosyjskie, warto jednak podkreślić, że nasz polski przemysł filmów animowanych również dostarcza wielu pięknych wzruszeń, nasi "malarze" i graficy filmowi otrzymują wiele nagród na świecie. :)

      Usuń
  11. Pani Eluzuniu, no nie wierzę :) Bratnia dusza na tym świecie, nareszcie! Zafundowała mi Pani prawdziwy powrót do lat dzieciństwa. Jednakże coś stało się z filmikami na stronie. To znaczy ja widzę tylko puste miejsca pomiędzy opisami. Jakaś usterka? Chętnie obejrzę te cudowne bajki. Jakby Pani mogła to również, jak Pani Anna, proszę o bajkę 12 miesięcy :) email to: anatol_kepka@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  12. Bajka wysłąna, obawiam się jednak, że te prezentowane na stronie po prostu znikneły z you tube'a :-(

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzień dobry czy pamięta ktoś bajkę (nie wiem czy była rosyjska czy polska), której akcja miała miejsce chyba w średniowieczu i opowiadała o młodzieńcu, który przemierzał las z koniem (akurat taki fragment pamiętam z dzieciństwa). Był tam jeszcze jeden charakterystyczny moment kiedy jakiś ranny, nie wiem czy ten sam młodzieniec trafił do chaty pewnej kobiety, która opatrzyła mu ranę na głowie. Zwinęła pajęczynę z chlebem i wsunęła pod opatrunek. Będę wdzięczna za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  14. Hmmm, może Królewna Żaba? Albo Magiczny Ptak?

    OdpowiedzUsuń
  15. Szukam bajki rosyjskiej gdzie występowały kukielki.Bajka byla o ojcu ktory mial 3 corki jedna wyszla za ksieżyc,2 za slońce a 3 za wiatr...ale nie wiem jaki tytyl..prosze o pomoc .Dziekuję z gory

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam tą bajkę z teatru lalek ,kojarzy mi się tytuł "żelazne trzewiki" ale nie jestem pewna

      Usuń
  16. Przykro mi.. Niestety nie kojarzę takiej bajki :-(Jedyne bajki z motywem trzech córek, które znam to "Szkarłatny Kwiat" i "Bajka o Carze Sałtanie".

    OdpowiedzUsuń
  17. Pani Elzuniu bardzo się cieszę ze trafiłam na Pani stronę. Ja także z ogromnym sentymentem wspominam czasy mojego dzieciństwa, kiedy to basnie rosyjskie umilały nam poranki szczególnie te zimowe. Zdecydowanie popieram zdanie dotyczące wyższości tychze bajek nabajkami Disneya. Jeśli jeszcze Pni się nie znudziło to wysyłanie bajek czy teżż linków do bajek to ja także bardzo bardzo proszę o wszystkie jakie Pani posiada ale raczej w wersji polskiej no może i w rosyjskiej niestety jeżyk angielski jest mi obcy i zupełnie n ie pasuje do obrazu. Serdecznie Panią pozdrawiam i bardzo dziękuję, a oto mój adres agata2610o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo się cieszę z miłych odwiedzin :-) Bajkę oczywiście podeślę. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam serdecznie, chciałam poprosić jeżeli to możliwe jeszcze o linki do bajek rosyjskich z lektorem :). Pozdrawiam cieplutko adres: sarinal.ania@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzień Dobry Pani Elu ,

    Proszę o kontakt na adres mlm251990@yahoo.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam i prosze o linki do bajek jesli to mozliwe modelart@republika.pl.Bardzo dziekuje i pozdrawiam Tomek

    OdpowiedzUsuń
  22. Dzien dobry szukam bajki rosyjskiej z 1960 roku tytul Jency krola morz bardzo prosze jezeli ktos ta bajkie ma to prosze napisac dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  23. W dzieciństwie często chadzałam do kina z wujem i babcią. Oczywiście bajki oglądałam prawie wyłącznie radzieckie - w latach 40-tych i 50-tych produkowano ich mnóstwo. Były one osadzone we w gruncie rzeczy dosyć nam obcym tle. Na to tło składała się rosyjska obyczajowość, tradycja - ale także elementy plastyczne. Teraz ni stąd, ni z owąd, szukając sobie filmów do obejrzenia, trafiłam na całkiem sporą ich grupkę - niektóre pamiętam z dzieciństwa. Znam rosyjski, więc przeszukanie internetu pod kątem odszukania uroczych, najczęściej nie skalanych komunistyczną ideologią bajek nie jest dla mnie problemem. Poszukiwania prowadzę za pośrednictwem rosyjskiej wyszukiwarki yandex.ru. Jeszcze jedna moja uwaga - animacja filmów rysunkowych prod. radzieckiej jest, moim zdaniem, doskonalsza od disneyowskich (choćby wizerunek rąk o pięciu palcach - nie, jak u Disneya, czterech!).Pozdrawiam ! i - wklejamy w wyszukiwarkę j.w. - советские сказки фильмы для детей фильмы-сказки .

    OdpowiedzUsuń
  24. witam serdecznie, Jakby jeszcze Pani zechciała podesłać bajkę na mojego maila, to byłoby fantastycznie. milena20 małpa poczta.fm Z góry dziękuje I czekam z nadzieją! I pięknego, dobrego Nowego Roku 2018. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. Szukam bajki radziecki o Pani góry - pamietam poczatek, gdzie postać ubranej na ludowo kobiety rosyjskiej była fragmentem góry, który nagle ożył. gdyby Ktos mógł mi pomóc. mój meil kuban1968@tlen.pl dziękuje

    OdpowiedzUsuń
  26. Dzień dobry. Wspaniała strona przypominająca o wartościowych wspaniałych baśniach i bajkach zjakimi i ja moglem obcowac jako dziecko. Chciałbym mojemu dziecku pokazać troche tych swietnych bajek. Poproszę o link mjb8579@gmail.com Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  27. Witam. Ktoś już pisał o trzech siostrach, które wyszły za słońce, księżyc i wiatr. Niestety nie wiem czy to była bajka rosyjska, ale byłam na niej w kinie, w roku 86. Pamiętam, że była dziewczyna i chyba że miała na imię Gwiazdeczka, miała braci: Słońce, Księżyc i Wiatr. Był też młodzieniec, który miał trzy siostry(nie pamiętam jego imienia). Po wielu perypetiach młodzieniec ożenił się z Gwiazdeczką a jego siostry wyszły za braci Gwiazdeczki. Pamiętam tylko olśniewające stroje i niestety nic więcej. Pani Elizuniu, czy może wie pani co to mogła być za bajka?
    Pozdrawiam. Marianna

    OdpowiedzUsuń
  28. Znalazłam!!!
    Ten film o Gwiazdeczce to "Prince a Vecernice" czeski film z 1978 roku.
    Marianna

    OdpowiedzUsuń
  29. Wiem, że odpowiadam na stary post ( dotyczy bajki Śniegoruczka). Bajeczka o Śnieżce, która została ulepiona ze śniegu, ożywiona a potem skacząc przez ognisko wyparowała jest u mnie na blogu - zapraszam https://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/2018/06/bajka-wschodniosowianska_3.html
    Bajka w opracowani Wandy Markowskiej i Anny Milskiej pochodzi z książeczki Baśnie Narodów ZSRR z 1984 roku. Ta książka jest dość popularna. Na Allegro lub OLX widzę, że wiele pozycji wystawiono do sprzedaży. Posiadam też zapis pdf tych baśni.

    OdpowiedzUsuń
  30. Witam serdecznie bardzo proszę i linki lub o udostepnienie na maila wszystkich mozliwych basni rosyjskich jakie sie Pani udalo zdobyc, ale wazne jest żeby były z tłumaczeniem POLSKIM obojętne juz czy napisy czy lektor. Bardzo proszę.Pozdrawiam. martalison84@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  31. Szukam tytulu bajki o ojcu I trzech curkach ktore mialy wyjsc za maz za wiatr ksiezyc I slonce

    OdpowiedzUsuń
  32. Nie jestem pewna ale moze jest taka bajka w ksiazce Ewy Szelburg Zarebiny "Przez rozowa szybke"

    OdpowiedzUsuń
  33. A ja poszukuję bajki, którą darzę wielkim sentymentem "pani miedzianej góry".Oglądałam ją wiele razy w dzieciństwie,niestety nigdzie nie mogę jej odnaleźć.

    OdpowiedzUsuń
  34. Witam, uwielbiam rosyjskie bajki. Sa swietne ,,inny swiat". Tez zaczynam poszukiwac je. Kiedys w dziecinstwie mialam okazje czytac jedna ksiazke tlumaczona na jezyk polski. Bylo w niej pare basni rosyjskich, slicznie ilostrowanych. Dzieki Panstwa komentarzom przypomnialam sobie, ze pare z nich czytalam. Niestety nie pamietam juz dokladnie ich tresci. Teraz bardzo chcialabym by moje dzieci tez poznaly swiat magii i basni. Pamietan, ze byla tez jakas basn o Smierci. Tej bajki sie balam. Byla pinura ale tez czegos uczyla. Czy moglaby Pani mi tez przeslac link do wielu rosyjskich basni. Niestety nie znam w wiekszosci tytulow rosyjskich basni i nie mam rosyjskiej klawiatury. Moj adres anna.hudalla@gmx.de
    Serdecznie pozdrawiam Anna

    OdpowiedzUsuń
  35. Poszukuję tytułu filmu fantasy dla młodzieży, który był emitowany na TVP1 w latach 86-89 (być może był to film składający się z 1 odcinka, lub film (serial) składający się z kilku odcinków). Przypomina mi się że głównym bohaterem był mężczyzna (być może chłopak/chłopiec). Co najbardziej zapamiętałem z tego filmu to to, że w grocie skalnej mieszkał zły czarodziej, który praktycznie nigdy nie opuszczał swojej groty, gdyż w niej schowane było jego serce. Czarodziej był chyba nieśmiertelny. I tylko w taki sposob można było go pokonać, że należało to serce (w postaci kryształu/kamienia) rozwalić. W ostatnich scenach tego filmu ten główny bohater zakradł się pod tą grotę w celu odnalezienia i zniszczenia tego "serca" czarodzieja. Kiedy ów czarodziej wyjechał ze swej groty na swoim koniu, wówczas ten główny bohater szybko odnalazł to serce tego czarodzieja, po czym (albo roztrzaskał go o ziemię, albo rozwalił go swoim mieczem) bynajmniej zniszczył owe serce. Z chwilą gdy bohater zniszczył to serce, czarodziej chwycił się za swoje serce, spadł z konia i umarł. Tak chyba zakończył się film lub ostatni odcinek.

    OdpowiedzUsuń
  36. Uwielbiam stare bajki rosyjskie to całe moje dzieciństwo a szczególnie o 12 braciach ale wersję filmową z tłumaczeniem a niestety nie umiem jej znaleźć . Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  37. W latach 60 w kinach była piękna baśń o matce, która została zaczarowana. Gdy córeczka dotarła do zamku miała rozpoznać swoją mamę z pośród 10 takich samych kobiet. ... Czy ktoś zna tytuł tej baśni ? Być może to była baśń rosyjska ? Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
  38. Niedawno kupiłam w empiku 3 koniki garbuski dla bliskich i znajomych dzieci. To było piękne przeżycie czytać wnuczce moja ukochana książkę z dzieciństwa. Pamiętałem na pamięć wiele fragmentów. Cudne wspomnienia

    OdpowiedzUsuń